Deze pagina is gebouwd op 04/19/2024 10:12:37 met de export van 04/19/2024 10:07:01

Er zijn autonome ontwikkelingen die pas na 2024 of later zullen ontstaan. Deze ontwikkelingen worden in de begroting 2025-2028 opgenomen.

(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel)

Nr.

Omschrijving

Programma

2025

2026

2027

2028

1

Bijdrage GR Veiligheidsregio

Openbare orde en veiligheid

0

0

0

0

2

Nieuwe jaarschijf Jeugd

Jeugd en onderwijs

0

0

0

314

3

Onderwijshuisvesting

Jeugd en onderwijs

0

-1.000

-1.000

-1.000

4

Uitwerking reeds genomen besluiten

Algemene dekkingsmiddelen

0

0

0

-92

5

Nieuwe jaarschijf 2028

Algemene dekkingsmiddelen

0

0

0

1.811

Saldo

0

-1.000

-1.000

1.033

1. Bijdrage GR Veiligheidsregio

De gemeentelijke bijdrage voor de Veiligheidsregio is voor de gemeente Deventer van €7.655.459 naar €8.555.481 gestegen. Dit zit voor €475.000 in de hogere indexatie die is toegepast voor lonen (conform CAO) en prijzen. Tevens is de doorontwikkeling brandweer €176.000 meegenomen en de maatwerkafspraak €213.000 voor het functioneel leeftijdsontslag ( FLO regeling). Deze doorwerking wordt meegenomen bij opstelling van de begroting 2025 ten laste van de stelpost lonen en prijzen. De stelpost herberekenen wij na uitkomst van de meicirculaire.

2. Rijksbijdrage Jeugd en hervormingsagenda

  • Compensatie tekorten

Met betrekking tot de compensatie voor de tekorten in de Jeugdzorg heeft het Rijk aangegeven het advies van de Commissie van Wijzen op te volgen (regel 1). Op dit moment is er nog steeds onduidelijkheid over de structurele middelen Jeugd inmiddels is de hervormingsagenda vastgesteld (regel 2). Om de hervormingsagenda uit te kunnen voeren heeft het Rijk deze kosten neergelegd bij de gemeenten (regel 3)
Er is destijds een afspraak gemaakt tussen Rijk en VNG omtrent op te nemen jeugdgelden in de meerjarenbegroting. Voor 2025 en verder mogen gemeenten 100% van de jeugdgelden opnemen. Wij gaan er voorlopig vanuit dat deze lijn gehanteerd blijft.  

  • Aanvullende besparing

Het kabinet heeft aanvullend besloten tot het realiseren van de aanvullende besparing van structureel €511 miljoen, welke een Rijksverantwoordelijkheid is gemaakt (regel 4). Concreet betekent dit dat het aan de Rijksoverheid is om de besparing in te vullen met (wettelijke) maatregelen. Het gaat daarbij om maatregelen waardoor gemeenten minder middelen nodig hebben of waarbij alternatieve inkomsten gegenereerd worden (bv door middel van de invoering van een eigen bijdrage). Ook draagt het Rijk het budgettaire risico ingeval (een deel van) deze maatregelen geen of niet tijdig doorgang vinden. Het Rijk heeft deze opgenomen voor structureel €500 miljoen, het Deventer aandeel is circa €3,5 miljoen. Wij zijn voorzichtig en houden voor 50% rekening met toekomstige lagere uitgaven op jeugd €1,8 miljoen (regel 5). Dit omdat wij de afgelopen jaren al fors hebben geïnvesteerd in het voorliggende veld en wij de kans reëel aanwezig achten dat er dubbelingen zullen zijn in de al uitgevoerde maatregelen.

(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel)

Nr.

Omschrijving

2025

2026

2027

2028

mutatie 2028
tov 2027

1

Tekort uitspraak commissie van wijzen

12.493

12.525

12.528

12.540

12

2

Taakstelling €1 miljard

-2.566

-6.593

-6.977

-6.977

0

3

Uitvoeringskosten hervormingsagenda (uit meicirculaire 2023)

-718

-613

-645

-343

302

Saldo

9.209

5.319

4.906

5.220

314

4

Aanvullende besparing €511 miljoen (uit coalitieakkoord Rutte IV

-3.430

-3.430

-3.506

-3.506

0

Saldo

5.779

1.889

1.400

1.714

314

5

Stelpost: Aanvullende besparing €511 miljoen (Rijksverantwoordelijkheid)

1.715

1.715

1.753

1.753

0

3. Onderwijshuisvesting

Met het Integraal Huisvestingsplan 2024-2040 is een grote beleidsambitie vastgesteld. Groot vanwege een hogere kwaliteitsambitie (duurzaamheid, frisse scholen) ,maar ook groots omdat we met elkaar vaststellen dat we in 16 jaar onze gebouwenvoorraad willen vernieuwen en geschikt willen maken om goed onderwijs te kunnen blijven geven. Op basis van het IHP is een prioritering vastgesteld. Deze prioritering is als een minimale variant doorgerekend, zonder inhoudelijke ambities. Hierbij is gebruik gemaakt van de kaders in de verordening onderwijshuisvesting Deventer 2015; o.a. met de VNG-normering', zonder bijvoorbeeld m2 voor kinderopvang, maar wel met een verantwoordelijkheid op het gebied van renovatie als alternatief voor nieuwbouw. De komende jaren werken we naast de lopende projecten Marke Zuid, VSO Deventer, Sancta Maria school, Zwaluwenburg en Colmschate aan verbetering van de onderwijshuisvesting voor de Rythmeen in Bathmen, Arkelstein, de Internationale Schakelklas (IKS) en De Kleine Planeet aan de Rielerweg. Hiervoor hebben we vanaf 2026 jaarlijks structureel €1.000.000 extra nodig voor onderwijshuisvesting.

4. Uitwerking reeds genomen besluiten

Doordat er een nieuwe jaarschijf wordt toegevoegd is deze jaarschijf ook toegevoegd aan een aantal reeds eerder genomen besluiten. Deze financiële doorwerking (technisch) leidt tot een nadeel van €92.000 structureel.

5. Nieuwe jaarschijf 2028

De jaarschijf 2028 is toegevoegd, dit leidt voorlopig tot een toevoeging van €1,8 miljoen. Dit betreft: raming algemene uitkering, structurele stelpost autonome ontwikkelingen, stelpost accres AU, toename ozb op basis uitbreiding aantal woningen en 3% tariefstijging. Voor de stelpost prijzen hanteren wij voorlopig 2,3% en lonen/sociale lasten 4,4% op basis van de raming van het Centraal Economisch Planbureau 2024. Deze indexatiecijfers kunnen nog muteren bij de begroting 2025-2028.