Het college van B en W heeft in het bestuursakkoord 2022-2025 opgenomen dat zij een financiële solide huishouding wil voeren met een reëel sluitende jaar- en meerjarenbegroting, die gedekt wordt met structurele middelen. Reëel sluitend houdt in dat hierbij ook gekeken wordt naar de kwaliteit en plausibiliteit van de begroting en meerjarenraming, waarbij het realiteitsgehalte en de volledigheid van de geraamde baten en lasten worden getoetst. De ratio van het weerstandsvermogen bedraagt 1 (na jaarrekening). Onderstaand lichten we de beschikbare buffers toe.
Generieke weerstandsreserve
Onderstaand wordt de stand van de Generieke weerstandsreserve weergegeven. Dit zijn de standen van de generieke weerstandsreserve per 1 januari. In de stand van 1-1-2025 zit dan de storting van de uitkomt van het 1e kwartaal 2024 van €7,782 miljoen.
(bedragen x €1.000) | |||||
Algemene dekkingsmiddelen | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Saldo | 34.191 | 18.507 | 31.127 | 33.977 | 34.694 |
Stelposten
Onderdeel van onze weerstandspositie is een aantal structurele stelposten. Deze stelposten zijn opgenomen voor opvang van eenmalige en structurele nadelen.
a. Stelpost Accres
De stelpost accres is er om schommelingen in het accres op te vangen. De algemene uitkering van het gemeentefonds is de belangrijkste bron van inkomsten voor gemeenten. De jaarlijkse toe- en afname van het Gemeentefonds wordt het accres genoemd. Het accres is gesplitst in een volume- en een loon- en prijsdeel. In juni 2022 is het Rijk met de VNG overeengekomen om het volumedeel van het accres tot en met 2025 vast te zetten op basis van de stand meicirculaire 2022. Door het vastzetten van het volumedeel van het accres voor gemeenten zijn bij zowel het Rijk als de gemeenten veel minder budgettaire schommelingen dan voorheen. Dit betekent dat de accresstanden voor de jaren 2022 t/m 2025 voor gemeenten slechts nog zullen wijzigen als gevolg van loon- en prijsontwikkelingen. Wij hebben (bij de begroting 2023) de stelpost laten vrijvallen voor de jaren 2024, 2025. Het k abinet Rutte IV heeft bij de Voorjaarsnota 2023 eenzijdig een nieuwe financieringssystematiek aangekondigd: het rijk wil voortaan het accres koppelen aan de gemiddelde groei van het BBP over de afgelopen 8 jaar - een percentage van ongeveer 1,6% - 1,8%. Vooruitlopend daarop is het gemeentefonds gekort met ongeveer €2,3 miljard. De bedragen in 2026 t/m 2028 worden nu niet betrokken bij het zorgen voor dekking van de begroting of het creëren van ruimte voor nieuw beleid.
(bedragen x €1.000) | |||||
Algemene dekkingsmiddelen | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Saldo | - | - | 2.900 | 3.300 | 3.700 |
b. Stelpost autonome ontwikkelingen
Voor het dekken van autonome ontwikkelingen anders dan nadelen in het accres Algemene uitkering kunnen we beschikken over de stelpost autonome ontwikkelingen. De bestendige gedragsregel is dat elk jaar wordt bekeken of de eerste jaarschijf van de stelpost eenmalig of structureel moet worden ingezet ter dekking van de autonome nadelen. De jaarschijven na 2025-2028 worden dus nu niet betrokken bij het zorgen voor dekking van de begroting of het creëren van ruimte voor nieuw beleid.
(bedragen x €1.000) | |||||
Algemene dekkingsmiddelen | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Saldo | 2.155 | 2.590 | 3.040 | 3.500 | 3.970 |